Het is lastig om goed om te gaan met de ander die zo anders is. Het is een hele klus om naar de ander te luisteren, de ander goed te begrijpen. En vice versa. Nog te veel ga je ervan uit dat de ander wel begrijpt wat je bedoelt, ga je ervan uit dat de ander net zo denkt en voelt als jij. Dat is niet zo. Er zijn heel wat ‘investeringen’ nodig om te zorgen dat je op elkaar afgestemd bent, dat je elkaar begrijpt. In sommige situaties is het niet zo belangrijk dat je elkaar begrijpt. Dat is bijvoorbeeld het geval als je elkaar tegenkomt en verder niets met elkaar hoeft. Het is in veel andere situaties essentieel dat je elkaar begrijpt. Als je samenwerkt, als je bevriend bent etc. is het echt nodig dat je dichter bij elkaar komt, elkaar begrijpt. Je kunt wrijvingen, teleurstellingen voorkomen als je heel duidelijk bent in wat jij kunt betekenen voor de ander en wat jij verwacht van de ander. Kijk maar eens hoe vaak er fricties zijn omdat jij en de ander niet helder zijn over wat jullie verwachten, wat jullie willen en wat jullie kunnen en waar jullie beperkingen liggen. Wees daarover als het even kan eerlijk en duidelijk. En wees geïnteresseerd in wat de ander verwacht, wil en kan. Kijk met de ander hoe je de verwachtingen op elkaar kunt afstemmen. Soms kom je erachter dat dat lastig is. Misschien moet jeje verwachtingen bijstellen. En het kan zijn dat je constateert dat de verschillen in verwachtingen niet te overbruggen zijn. Dan zul je je consequenties moeten trekken. Hoe eerder je helder bent over je verwachtingen, hoe sneller je weet wat de ander verwacht en hoe minder teleurstellingen, hoe minder fricties.