Even geen zendtijd

Iedereen houdt zich met communicatie bezig. Hoe meer tijd je eraan besteedt, hoe meer je beseft hoe moeilijk het is om door communicatie werkelijk de ontvanger te bereiken.
Het lijkt simpel en zo wordt het ook voorgesteld: er is een zender die een boodschap heeft voor de ontvanger en de ontvanger geeft daar een passende reactie op.
Maar vaak kun je constateren dat je als zender niet in staat bent een zelfs heel eenvoudige boodschap over te brengen. Als het meezit krijg je nauwelijks reactie, als het tegenzit is het antwoord van de ontvanger negatief omdat je boodschap niet wordt begrepen.

Het is dus eigenlijk niet vreemd dat ’beter met elkaar communiceren’, als oplossing voor vrijwel alle zakelijke en persoonlijke problemen wordt voorgesteld.
Maar wat is ’beter communiceren’?
Luider en duidelijker zenden/praten, of herhalen van de boodschap helpt niet. Je boodschap landt dan nog steeds niet of wekt irritatie op.
Over de brug komen met het gevoel dat je niet begrepen wordt, helpt wel. Vooral als je daar feedback over vraagt. Je zult verbaasd staan over wat je dan te horen krijgt over waarom je boodschap niet aanslaat. Door open vragen te stellen kom je te weten wat je onbewust doet waardoor je boodschap niet aanslaat. Je krijgt te horen waar de behoeften, verwachtingen van de ander ten opzichte van jou liggen. En welke associaties jouw boodschap(pen) bij hem of haar opleveren.
Dit kan veel verhelderen en leerzaam zijn.
Kortom: als je het gevoel hebt dat veel van je ’zendtijd’ verloren gaat, maak dan met de ontvanger(s) rechtstreeks contact en spoor de ’ruis’ op, die altijd te maken heeft met de persoonlijke gevoelens en gedachten waarmee zowel de zender als de ontvanger de boodschap vervormen.

Zo wordt je zendtijd in de toekomst beter benut.