Als je echt iets voor de ander wilt betekenen, is het meest betekenisvolle wat je kunt doen empathisch luisteren. Dat is ook het moeilijkste. Empathie, inlevingsvermogen is de vaardigheid om je in te leven in de gevoelens van de ander. Als je je kunt inleven in de gevoelens van een ander, ben je in staat om echt contact te maken. En ben je sneller in staat om dichter bij elkaar te komen. Dat is goud waard. Empathisch zijn is niet makkelijk. Het is zo normaal om te reageren vanuit jezelf. Vanuit je eigen belevingswereld, je eigen ervaringen. Voordat je het weet heb je je mening, je oordeel, je oplossing klaar en eruit gefloept. Empathisch luisteren is écht luisteren. Het is luisteren met de intentie de ander te begrijpen. Je doet je stinkende best de ander en zijn/haar gedachten, ervaringen, uitgangspunten te begrijpen. Je luistert dus niet alleen naar de inhoud, maar ook naar de emotie. De uitdaging is om niet te oordelen, te interpreteren. De vraag is: wat wil de ander mij vertellen?  Het is geslaagd als de ander zich begrepen voelt. Het vraagt begrip hebben én begrip tonen. Door te luisteren, door de juiste vragen te stellen, gericht om de ander te begrijpen, niet om je nieuwsgierigheid te bevredigen of door een vraag je mening te ventileren. Je vraagt door met als doel dat de ander zelf duidelijkheid krijgt om zijn/haar eigen probleem op te lossen. En niet doordat jij adviezen of oplossingen aan de hand doet. Het betekent ook dat je samenvat. Niet alleen de feiten, maar ook de emotie die je bij de ander voelt. Empathisch luisteren is geen opstapje voor jou om je eigen verhaal te doen. Het is de hulp voor de ander om zichzelf en zijn/haar situatie beter te zien. Wees eerlijk, open en nieuwsgierig. Laat je oordelen, aannames en meningen achterwege. Als je dat kunt ben je empathisch en help je de ander om zichzelf te begrijpen. En bewijs je jezelf ook een grote dienst.